Ulang Tahun Ke-15 Dunia Bola Sepak

Jubli Baiduri (2008 - 2023)

Sunday, August 18, 2019

Lebih hebat daripada Supermokh

Akan adakah pemain bolasepak Malaysia yang lebih hebat daripada Mokhtar Dahari suatu hari nanti? Setakat ini, belum. Pada masa hadapan, mungkin. Mungkin ada, mungkin tidak ada. Hanya Tuhan yang tahu. Adakah ianya mustahil atau tidak mustahil? Dengan kehendak Tuhan, tiada apa yang mustahil. Bukankah sudah pernah ada beberapa pemain yang dianggap lagenda di Malaysia. Buktinya, telah pun wujud sekurang-kurangnya dua, tiga orang pemain terulung negara. Salah seorangnya Mokhtar Dahari, yang dikenali hingga ke peringkat antarabangsa. Maka, boleh sahaja ada seorang atau ramai lagi pemain lagenda selepas ini.

Berkemungkinan tinggi, pemain yang bakal menjadi lagenda tidak sempat dilahirkan untuk beraksi dalam Piala Dunia 2022 di Qatar nanti. Boleh jadi pemain yang bakal menjadi lagenda seperti "Supermokh" hanya seorang, boleh jadi juga ramai, tetapi cuma ada satu Mokhtar Dahari. Seperti mana pasukan negara yang sejak sekian lama diberi nama sempena gelaran seorang pemain lagenda, malah setiap pemain kebangsaan sehingga kini meminjam nama panggilannya "Harimau Malaya", dalam sejarah cuma ada satu Dollah Don. Pencapaian Faiz Subri dianugerahkan jaringan terbaik dunia pada tahun 2016 pula mungkin berlaku hanya sekali dalam seumur hidupnya, namun dialah yang pertama dari Malaysia dan juga Asia.

Prospek hangat bernama Luqman Hakim Shamsudin
menjadi sensasi terbaharu selepas kemunculan
Akhyar Rashid dan Safawi Rasid.
(gambar: hmetro.com.my)

Sebelum terbentuknya Malaysia, yakni sebelum Tanah Melayu (Malaya), Singapura (Singapore), Sabah (North Borneo) dan Sarawak berada dalam Persekutuan, Dolfattah diketahui sebagai Raja Bola yang paling awal buat negara. Kemudian, pada tahun 1959, secara rasminya Abdul Ghani Minhat diangkat sebagai pewaris Dolfattah dan menjadi Raja Bola yang baharu. Meskipun Abdul Ghani Minhat telah pun meninggalkan kita, sampai sekarang belum ada pengganti yang betul-betul layak. Dunia bolasepak Malaysia masih lagi ternanti-nanti, menunggu-nunggu siapa dan bilakah "Raja Bola" akan kembali bertakhta.

Gianluigi Buffon pada waktu ini merupakan antara penjaga gol yang terbaik bukan sahaja di dunia malahan antara yang terbaik sepanjang sejarah, di samping nama-nama seperti Lev Yashin, Amadeo Carrizo, Gordon Banks, Rene Higuita, Peter Schmeichel, Jose Luis Chilavert, Oliver Kahn, dan seumpamanya. Sungguhpun begitu, penjaga gawang muda AC Milan iaitu Gianluigi Donnarumma kini nampaknya sudah begitu selesa mengambil alih tempat dalam kesebelasan utama skuad Azzurri selepas Buffon mengumumkan penggantungan but daripada mewakili negaranya, Itali.

Sarung tangan Itali yang digunakan Buffon
sebelum ini muat-muat dipakai oleh Donnarumma.
(gambar: tribunnews.com)

Siapa sangka, boleh pula ada pengganti bagi pemain sehebat Buffon. Donnarumma yang menggantikannya pula bukan calang-calang, dia mampu menjadi sehebat Buffon jika tidak lebih hebat. Justeru, Donnarumma dilihat sebagai penyambung legasi bukan sahaja setelah Buffon tetapi juga bagi senarai panjang penjaga gawang hebat yang terdahulu seperti Gianpiero Combi, Dino Zoff, Walter Zenga, Gianluca Pagliuca, Angelo Peruzzi, Francesco Toldo, dan lain-lain. Pele sendiri pun adalah penyambung legasi. Pemilik nama Edson Arantes do Nascimento telah menyambung legasi Leonidas da Silva, yang sebelum itu turut menyambung legasi Arthur Friedenreich.

Ramai di kalangan generasi sekarang asyik menyebut-nyebut nama Lionel Messi yang bukan sekadar boleh menyaingi Cristiano Ronaldo, tetapi juga sedang terus berusaha menandingi kehebatan Pele serta Diego Armando Maradona. Walaupun masih ada segolongan besar yang sempat melihat Maradona bermain, paling tidak pun siaran langsung di televisyen, tetapi berapa ramaikah yang pernah menonton permainan yang melibatkan Alfredo Di Stefano, selain daripada mencarinya di Internet? Tun Dr. Mahathir Mohamad lahir kira-kira setahun sebelum Di Stefano dilahirkan, namun ia tidak bermakna ada jaminan bahawa Perdana Menteri Malaysia ke-7 yang juga mantan PM ke-4 pun pernah menyaksikannya.

Bakat Leo Messi sesungguhnya unik sebagaimana
seorang lagi lagenda Argentina, Diego Maradona.
(gambar: givemesport.com)

Nama Mokhtar Dahari sememangnya sebaris dengan nama-nama seperti Dolfattah, Dollah Don, dan Abdul Ghani Minhat. Tidak dinafikan bahawa mereka semuanya mempunyai nama besar dalam lembaran sejarah bolasepak tanahair. Namun, jika hendak dibandingkan dengan para pemain ternama di peringkat dunia, mana-mana pemain dari Malaysia masih berada cukup jauh di belakang lagenda-lagenda sepanjang zaman seperti Johan Cruyff, Franz Beckenbauer, Marco van Basten, Franco Baresi, Paolo Maldini, Alan Shearer, Ronaldo, apatah lagi Pele dan Maradona, mahupun Zinedine Zidane. Berbalik kepada soalan, adakah akan ada pemain Malaysia yang lebih hebat daripada Supermokh? Jawapannya, masa akan menentukan samada soalan tersebut boleh terjawab atau tidak.

~ Di kesempatan ini juga, ingin diucapkan salam takziah buat keluarga serta sahabat handai bekas penjaga gol Terengganu FC, Allahyarham Suffian Ab Rahman atas kehilangan dan pemergiannya baru-baru ini. Mendoakan agar beliau dan semua orang beriman yang kembali ke pangkuanNya dicucuri rahmat.


No comments: