Ulang Tahun Ke-15 Dunia Bola Sepak

Jubli Baiduri (2008 - 2023)

Wednesday, July 4, 2018

Nasib Malaysia menjelang Piala Dunia 2034

Tahun 2018 merupakan tahun diadakan pertandingan Piala Dunia iaitu kejohanan bolasepak antarabangsa yang terbesar di dunia. Selepas Brazil pada tahun 2014, telah tiba giliran Rusia pula menjadi negara tuan rumah bagi penganjuran edisi ke-21 (14 Jun hingga 15 Julai) sebelum Qatar pada tahun 2022. Daripada 200 lebih negara yang boleh menyertai pusingan kelayakan, hanya 32 pasukan sahaja yang selanjutnya mara ke peringkat kumpulan di Piala Dunia.

Jurulatih negara, Tan Cheng Hoe hanya mampu melihat
Piala Dunia dari jauh seperti mana rakyat Malaysia yang lain.
(gambar: mstar.com.my)

Seperti yang sedia maklum, Piala Dunia dianjurkan hanya 4 tahun sekali dan rasanya lebih seronok ditonton seandainya skuad kebangsaan, pasukan Harimau Malaya turut bertanding sekali. Boleh jadi lebih seronok lagi bagi para pemain bolasepak negara jikalau dapat sama-sama beraksi di Piala Dunia yang disaksikan oleh hampir seluruh penduduk dunia. Namun, sayangnya negara Malaysia yang tercinta hanya mampu berbangga apabila duduk sebaris dengan negara-negara yang tidak layak ke Piala Dunia pada kali ini seperti Itali, Belanda, Chile, Amerika Syarikat, Wales, serta beberapa lagi. Mungkin lain kali boleh cuba usaha lagi, mana tahu ada rezeki. Lebih-lebih lagi apabila terdapat cadangan untuk mengembangkan Piala Dunia kepada 48 pasukan mulai tahun 2026.

Menurut peraturan Persekutuan Bolasepak Antarabangsa yang terpakai setakat ini, wakil dari benua Asia hanya boleh membida untuk menjadi tuan rumah yang seterusnya adalah pada tahun 2034 memandangkan Qatar sudah pun terpilih sebagai negara tuan rumah bagi tahun 2022. Sekiranya Malaysia mahupun negara-negara Asia Tenggara seperti Indonesia, Thailand, dan Vietnam hendak membuat bidaan secara rasmi sebelum tarikh tutup pada tahun 2026, kemungkinan besar akan turut berebut dengan gabungan beberapa negara dari Timur Jauh iaitu Republik Rakyat China (China), Republik Rakyat Demokratik Korea (Korea Utara), Republik Korea (Korea Selatan), serta Jepun. Malah, negara Zimbabwe dari benua Afrika juga pernah menyuarakan hasratnya untuk turut membida.

Cristiano Ronaldo dan Leo Messi boleh dikatakan hampir
pasti tidak akan bermain di Piala Dunia pada 2034 nanti.
(kredit: newindianexpress.com)

Kalau ada yang berpendapat bahawa menjadi tuan rumah adalah jalan pintas ke Piala Dunia, dari satu segi memang ada benarnya tetapi ianya tidak semudah itu. Lihat sahajalah pengalaman Malaysia apabila menjadi tuan rumah bersama-sama Indonesia, Thailand, serta Vietnam bagi Piala Asia pada tahun 2007. Tatkala negara-negara tuan rumah yang lain berjaya menunjukkan corak permainan yang memberangsangkan, Malaysia pula dengan mudah sekali tersingkir di peringkat kumpulan setelah mempamerkan persembahan yang begitu longlai tanpa sebarang kemenangan. Secara keseluruhannya, maruah negara bukan sahaja setakat tercalar bahkan turut dirobek-robek dengan kekalahan-kekalahan yang besar. Jika ada pun perkara yang positif, mungkin hanya dua. Yakni, Indra Putra Mahayuddin menjadi satu-satunya penjaring gol tunggal negara dan kemunculan Aidil Zafuan Abdul Radzak sebagai bintang baru negara.

Indra Putra dalam perlawanan Kumpulan C Piala Asia
menentang China di Stadium Bukit Jalil pada
10 Julai 2007 apabila Malaysia tewas 1-5.
(kredit: fourthofficial.com)

Selain itu, cabaran atau dugaan sebagai tuan rumah kejohanan sukan sebesar Piala Dunia tidak hanya di atas padang. Cabaran atau dugaan yang sama besar jika tidak lebih besar adalah di luar padang. Penganjurannya bukan sekadar memerlukan perhatian khusus berkenaan pengurusan stadium, penjualan tiket, sistem pengangkutan awam, penyediaan penginapan, dan kawalan keselamatan sahaja malah turut membabitkan unsur-unsur yang boleh mendatangkan bahaya seperti perjudian, penyalahgunaan dadah, pelacuran, perlakuan jenayah atau kerosakan harta benda, dan sebagainya. Seandainya semua itu tidak ditangani dengan berhemah maka kesan sampingannya adalah amat buruk sekali. Sewajarnya, sebarang tindakan berkaitan yang mahu diambil hendaklah dipertimbangkan dan difikirkan sedalam-dalamnya terlebih dahulu.

Tidak dinafikan bahawa tahun 2034 masih lambat lagi, tetapi masa yang ada ini seharusnya digunakan dengan sebaik-baiknya. Jangan sampai sudah terlewat baru hendak menyesal. Walaupun tahun 2018 ini Malaysia tidak ke pentas tertinggi dunia, namun terdapat sebanyak enam kejohanan bolasepak antarabangsa yang akan bermula tidak lama lagi. Yang pertama, Kejohanan Remaja B-19 AFF edisi ke-15 di Indonesia mulai 1 hingga 14 Julai dengan perlawanan sulung Malaysia adalah menentang Kemboja pada 4 Julai. Kedua, Kejohanan Remaja B-16 AFF edisi ke-13 juga di Indonesia pada 29 Julai hingga 11 Ogos manakala ketiga adalah Sukan Asia ke-18, pun di Indonesia (Jakarta Palembang 2018) pada 14 Ogos hingga 1 September. Keempat dan kelima adalah Kejohanan B-16 AFC pada 20 September hingga 7 Oktober di bumi bertuah Malaysia, dan satu lagi di Indonesia iaitu Kejohanan B-19 AFC pada 18 Oktober hingga 4 November.

Kehadiran Faiz Subri dalam skuad kebangsaan
ke Sukan Asia dan/atau Piala AFF sudah pasti
boleh mengangkat tinggi profil pasukan Malaysia.
(gambar: hmetro.com.my)

Keenam merupakan yang paling dinanti-nantikan setiap 2 tahun oleh negara-negara serantau, Piala AFF dari 8 November hingga 15 Disember. Kejohanan Remaja B-16 AFF, Kejohanan Remaja B-19 AFF, dan Sukan Asia masing-masing akan diwakili oleh skuad bawah-16 bimbingan Raja Azlan Shah Raja So'ib, skuad bawah-19 bimbingan Bojan Hodak, dan skuad bawah-23 bimbingan Ong Kim Swee, manakala skuad senior di bawah kendalian Tan Cheng Hoe akan mewakili negara ke Piala AFF. Anak buah Lim Teong Kim akan menjadi wakil negara bagi Kejohanan B-16 AFC dan untuk Kejohanan B-19 AFC pula, anak buah Bojan Hodak akan sekali lagi turun supaya dapat mengibar bendera Jalur Gemilang negara. Sebagai persiapan awal, skuad senior juga mempunyai beberapa perlawanan persahabatan, antaranya menentang Fiji pada 5 Julai jam 8.45 malam di Stadium KLFA, Cheras. Tidak berapa lama selepas juara dunia yang baharu dinobatkan di Stadium Luzhniki, Moskva (Moscow) pada 15 Julai 2018, satu lagi juara pula akan timbul pada hujung tahun yang akan mendapat sanjungan tinggi di Nusantara.


#FaizSubri13

No comments: